שלושה בתי כנסת עתיקים בגליל מתקופת בית שני ואילך

כשתבקרו במגוון בתי הכנסת העתיקים בגליל, יתחוור לכם שהמבנים היפהפיים האלה, שרידיה של תרבות עתיקה שהיתה ואיננה, מסמלים את תקופת הפריחה של הפולחן היהודי ושל החיים הקהילתיים בדרכים רלוונטיות עד עצם היום הזה. תגלו שהמבנים המרשימים האלה, שנבנו בין המאה ה-3 ל-7, כשרוב היהודים נאלצו לעקור מירושלים לגליל, משקפות את אמונתם של האנשים שבנו אותן ואת מחויבותם ההדדית, ואת ההשפעה הרבה של התרבות שרווחה בסביבתם.

לפניכם שלושה בתי כנסת הממתינים לביקורכם:

1) כורזים – כורזים הייתה עיר יהודית בגליל שנזכרת בברית החדשה. בית הכנסת הוקם כנראה בתחילת המאה החמישית לספירה ונחשב ראשון מבין בתי הכנסת בתקופה הביזנטית שעמד על תילו עד המאה השביעית לספירה בשלושה שלבים שונים . בית הכנסת היה במרכזה של העיר והיה בנוי בזלת. במבנה היה אולם תפילה מרכזי שניצב על 12 עמודים. אחד הפריטים המעניינים הוא ה”קתדרא דמשה”, כיסא ועליו חקוקה כתובת בארמית.

2) כפר נחום – שוכן לחופה המערבי של הכנרת. בית הכנסת עשוי מאולם תפילה, חזית ורחבה. במקום נמצאו כתובת ביוונית ובארמית לכבודם של מקימי עמודי בית הכנסת. נבנה במאה הרביעית לספירה. ממצאים נוספים: כרכובים שבהם חרוטים סוסוני ים ונשרים וכן מדליונים מעוטרים, וכותרת עמוד שמעוטר בתבליט מנורה, שופר ומחתה, מוטיב שכבר נמצא בבתי כנסת נוספים.

בית הכנסת בנוי מאבן גיר לבנה, מושך אליו גם מבקרים נוצרים רבים, מאחר שכפר נחום נזכר פעמים רבות בברית החדשה. ביקור בכפר נחום נותן אפוא הזדמנות לחשוב על החיים המשותפים של יהודים ונוצרים באזור זה בתקופת התלמוד, שבה נבנו גם בתי כנסת וגם כנסיות.

3) ציפורי – העיר ציפורי שבגליל התחתון היתה אחת מהערים שבהן שכן הסנהדרין. העיר לא נהרסה מכיוון שלא מרדה ברומאים, שקראו לה לאות הוקרה “עיר השלום”, ועל כן השתמרו בה עתיקות רבות ופסיפסים חשובים. רצפת בית הכנסת בציפורי בנויה מפסיפס, ובה ציורים של גלגל המזלות וסיפור עקדת יצחק, מוטיבים ידועים מהתקופה הרומאית.

אתם בגליל? צאו לתור את הטבע וגם את המקומות ההיסטוריים שיחזירו אתכם בזמן אל המקורות והשורשים.